Wat reflecties over training, kungfu en achter liggende gedachtes

Ouder worden en trainen.

Je (onze) training zou eigenlijk alleen moeten bestaan uit dingen die ook getraind kunnen worden als je wat op leeftijd raakt. Welke (continu) aangepast kunnen worden aan de veranderende omstandigheden van je lichaam.
Anders wordt de training gelijk aan modern wushu of Tae Bo!

Van lang naar kort & langzaam naar snel.

Eerst trainen; lange aanval, van veraf. Dat zal op een gegeven moment ‘makkelijk’ worden. Daarna moet je het steeds korter maken. Dit zodat je steeds langer kan wachten met bewegen/reageren. Als je dichtbij kunt, is veraf geen probleem meer; omgekeerd wel!
Je moet langzaam beginnen met elke oefening. Probeer de timing te voelen. Het lijkt simpel maar eenvoudige bewegingen zijn heel moeilijk vloeiend uit te voeren. Bij een stoot bijvoorbeeld: wanneer begint deze, wanneer gaat je gewicht naar voeren, hoe gebruik je je rug, je heupen. De timing moet je naar zoeken en voelen. Als je het snel fout doet, is het langzaam zeker fout. Als je het langzaam kan dan gat het snel (op den duur) vanzelf ook goed. Langzaam voelen en langzaam de snelheid opvoeren.

Zelfvertrouwen.

De beste manier om je techniek te testen en te verbeteren is door iemand vol aan te laten vallen. Kies iemand die er erg goed in is; het mag, op een bepaald niveau, niet meer uitmaken wie je vraagt. Misschien kan je het wel maar mis je het zelfvertrouwen om het te daadwerkelijk te doen. Het zelfvertrouwen kan ook groeien door te bedenken dat er geen grote schade zal optreden mocht je tóch geraakt worden.
Je zal ook merken dat als je iemand vraagt je aan te vallen dat deze persoon vaak voorzichtig zal zijn; toch iets in zal houden; dat is juist gevaarlijk. (Net zoals een beginnen die aanvalt; als je vraagt met links te trappen dan zal die misschien met rechts stoten. ) De aanval zal daardoor slecht zijn, de geplande verdediging werkt niet; alles weg.
Hoe meer zelfvertrouwen je hebt, des te meer ontspannen ga je de situatie tegemoet. Daardoor kan je ook ontspannen bestuderen op het met zo min mogelijk inspanning  blokkeren. Dat kan alleen als je niks te vrezen hebt. Je moet de andere persoon beschouwen als een kind; een kind kan je misschien wel een keertje verrassen maar echt gevaarlijk zal een kind nooit zijn.